29 marts 2012

GLACE AVEC BISCUITS // IS MED COOKIE DOUGH





I kender nok den famøse Ben 'n' Jerrys Cookie Dough. Herhjemme står den bare på hjemmelavet cookie dough. Den bliver både lettere og knap så fed.

Det startede faktisk med at jeg engang var helt skudt i Ben 'n' Jerrys - især Cookie Dough - og så kom en af mine veninder og jeg på at vi da bare selv kunne lave det. At blande cookie dej og is kunne da ikke være så svært. Og det var det bestemt ikke. Det eneste problem var at den skulle stå så længe i fryseren - selvfølgelig.

Hvis du ofte havner i; "hvad-søren-skal-jeg-lave-til-dessert"-situationen, så er den her noget af det nemmeste, da det eneste du skal er at mixe hele baduljen sammen dagen forinden. Og nu tænker I jo sikkert at det er en is, og det er møgbesværligt hvis man ikke har en ismaskine. Dér tager i fejl, man skal IKKE røre i den undervejs. Den kan sagtens passe sig selv ;-)

Giver ca. 1 liter is.

COOKIE DOUGH:
100 g smør
50 g sukker
50 g farin
1 past. æg
100 g mel
50 g havregryn
Korn fra 1 vaniljestang
100 g chokolade
50 g hasselnødder

Andet:
1 liter god vaniljeis
Bær; blåbær, hindbær el. andet



Bland smør, sukker og farin med en elpisker. Tilsæt ægget. Bland mel, vanillekorn og havregryn i en anden skål. Hak nødder og chokolade groft og kom det i melblandingen. Bland til sidst de to ting sammen.

Imens skæres den bløde vanilje is i skiver og kommes i cookiedejen. Pisk det sammen med en elpisker. Det gør ikke noget at der er klumper eller pletter med ren vaniljeis - det gør den bare ekstra god!

Kom den i fryserne i mindst 4-5 timer. Server i høje glas og med masser friske bær.


Bisous Jose

17 kommentarer:

  1. Ej hvor smart! er også helt vild med Cookie Dough!

    SvarSlet
    Svar
    1. Så synes jeg helt bestemt at du skal prøve den!!! ;-)

      /Jose

      Slet
  2. har altid været lun på B&J cookie Dough, synes dog aldrig der var nok cookie Dough i ;)
    Skal helt sikkert snart prøve at lave den. Skal man tage vanilje isen op så den kan nå et tø lidt inden den skal blandes med cookiedejen? Ellers er det vel lidt svært at blande? :)
    //L.
    www.noirmonamour.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Har det præcis på samme måde som dig Lærke! Man sidder altid og graver efter dejen! ;-)


      Ja, det har du ret i. Du skal tage isen op, bare en halv time før ;-)

      /Jose

      Slet
  3. Så løber mine tænder i vand. Tror bestemt vi skal have dessert i weekenden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej med dig!

      Det synes jeg helt bestemt i skal gøre!! ;-)

      /Jose

      Slet
  4. Mums den er simpelthen så god, bliver virkelig lækker sulten og får helt lyst til lige at bikse sådan en sammen. Virkelig god Jos!!!!! Den må du gerne lave til mig fremover :P
    knus <3
    God påske til jer begge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Julle!

      Det var fedt at du ville komme forbi og smage på den! ;-)
      GOD PÅSKE.

      Og rigtig god ferie til dig!!!

      /Jose

      Slet
  5. Nej Nej Nej hvor lyder det lækkert! Man kan jo faktisk ikke få for meget cookie dough i is, måske os derfor det er fornuftigt nok at lave det selv, så man selv kan justere mængden! Det skal helt sikkert afprøves en dag - mums :)

    Kh Laura & Christine

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja præcis!! Jeg har altid syntes at der var for lidt cookie dej i B & J's, så da jeg fandt ud af at selv kunne lave det blev jeg helt glad! ;-)


      bisous jose

      Slet
  6. Ej hvor lækkert! Det er helt sikkert en opskrift, jeg gemmer i opskriftsamlingen!!! Ben & Jerry er ret så dyre, så det har man jo ikke råd til så ofte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja præcis!! Prisen og den for lille mængde dej er ulemperne ved B & J's.. Men så er det jo godt at man selv kan kreere en, der er dobbelt så god og halvt så billig!! ;-)

      Bisous Jose

      Slet
  7. Hvilket kamera bruger I?
    - I er vildt dygtige, elsker fransk. <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frida,

      Vi bruger begge canon kameraer; eos 600D og eos 1000D, de er begge fantastiske og nemme at arbejde med! ;-)

      /Jose

      Slet
  8. Gud, hvor ser det lækkert ud! Håhå, tror godt jeg ved, hvad jeg skal lave her i weekenden..
    - er simpelthen så betaget af jeres blog, så lækre og smukke billeder.

    Kys

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så hyggeligt at have et lille madprojekt i weekenderne! ;-)

      Tusinde tak Ida!

      God påske!!

      /Jose

      Slet
  9. Hold nu op hvor ser det lækkert ud! Og jeg som havde tænkt mig at være sund i dag. Det her skal laves til i aften! :D

    Knus L fra http://littleshyloulou.tumblr.com/

    SvarSlet